Lyd-test af Kodak PlayTouch, iPhone 4 og Zoom Q3 HD - udendørs

Udendørs lydtest af videokameraets interne mikrofon. Vi sammenligner tre af vores favorit-lommekameraer. Vi tester audio, men kigger også på billederne.

Testet af Annegrete Skovbjerg og Ole Rode Jensen

Video med dårlig lyd er som en fisk på land. Lyden er det store problem på de små, billige point-and-shoot lomme-videokameraer.

Læs også indendørs-testen

Sådan testede vi
Denne test foregår ude. Vi benytter kameraets indbyggede mikrofon og optager på 1,5 meter, 3 meter og 5 meters afstand.

En helt igennem håbløs optage-situation, kan man sige, for vindsus og baggrunds-skrumlen og rumlen får alt for frit spil, når vi er ude på disse afstande. Men typisk alligevel, for det er sådan, vi ofte ser disse små kameraer anvendt: Lidt for langt væk fra den, der taler.

Vores princip i testen er, at alle kameraer skal performe optimalt. Derfor har vi sat en vindhætte på Zoom-kameraet. Det kan man nemlig, men det kan man ikke på hverken Playtouch eller iPhone.

Vi har også indstillet optagekvaliteten til det bedst mulige. Det kan man på Zoom’en, men ikke på de to andre.

Brug hovedtelefoner, når du lytter.


På 1. pladsen: Zoom Q3 HD

Billede: 1920 x 1080 pixels, 25 fps.
Lyd: PCM, stereo, 96 kHz, 24 bits.
Vi har givet kameraet en vindhætte på

Lyden går præcist og naturtro igennem, trukket ind af et par stærke x-y mikrofoner. At baggrunds-suset er så tydeligt hænger sammen med, at mikrofonerne ikke er retningsbestemte, men tager det hele med - så jo længere afstand til talen, jo mere baggrunds-sus relativt set. Men talen går rimelig klart igennem - også på 3 og 5 meters afstand.

Vindhætte eller ej
Da Zoom’en kan monteres med en vindhætte er det naturligt her at stoppe op og høre forskellen på med og uden. Så her kommer Zoom uden vindhætte:

Fint men lidt grønligt billede
Billedet får også et par ord med på vejen. Zoom’ens billede er super-skarpt, en lille smule grønligt-fesent (eller også er det bare sådan, vi ser ud en novemberdag) men ellers ret afbalanceret i nuancerne. Zoom har i øvrigt tre indstillinger på lysforholdene. Auto, som er brugt her, én der lukker mindre lys ind (concert lightning) og én der lukker mere lys ind (night).


På 2. pladsen: iPhone 4

Billede: 1280 x 720 pixels, 30 fps.
Lyd: AAC-format - bitraten ukendt
Man kan ikke sætte en vindhætte på iPhonen

Lyden er lidt diskantet og metallisk, men der er en god adskillelse mellem sus og stemme. Talen står faktisk pænt tydeligt på 1,5 og 3 meter. Mikrofonen begynder at miste hørelsen ved 5 meter.

Fint men ret rødligt billede
iPhone har et rigtig skarpt billede. Skarpt trods den lidt lavere opløsning sammenlignet med Zoom, men med et påfaldende rødstik. iPhone har ikke mulighed for at stille hvidbalancen, så rødstikket er ikke noget, vi kan indstille os ud af.


På 3. pladsen: Kodak Zi10 PlayTouch

Billede: 1920 x 1080 pixels, 30 fps.
Lyd: AAC-format - bitraten ukendt
Man kan ikke sætte en vindhætte på Playtouch’en

Playtouch’en snyder lidt. Den lukker meget lyd - og meget lys - ind og det giver indtryk af, at den er en super-stærk, lille optager. Men at lyden er dejligt høj betyder blot, at der automatisk er skruet op i optagelsen. Tale og vindstøj har det med at rode sammen. Både tale og baggrund er forstærket og her i de vindsuste omgivelser får det den effekt, at sus, bulder og tale mudrer sammen.

Meget lyst billede
Billedet gør det samme: Lukker mere lys ind end godt er - i hvert fald her udendørs. De lyse områder bliver for lyse.


Helt igennem håbløs, realistisk test
Samlet må vi sige, at kameraernes interne mikrofoner ikke gør underværker.

Men hvem hulen kunne også finde på at optage et lyd-interview og så holde mikrofonen et par meter eller fem væk fra den, der taler? Når vi nu ved, at mikrofonen skal ca. en håndsbredde fra mundtøjet, hvis ikke al muligt baggrundshurlumhej skal ødelægge talen?

Og hvem kan finde på at tro, at vi kan skrue op for talen, men ikke for al den anden lyd, som udgøres af baggrund, vind, motorsave og ambulancer?

Set i det perspektiv er vores test håbløs. Men den er realistisk, for det er netop sådan, mange point-and-shoot kamera interviews bliver til.

Der er kun én måde, hvorpå vi kan få den rigtige afstand mellem snakketøj og mikrofon, og der er ved at benytte eksterne mikrofoner.

Leave a Reply