Interaktiv grafik skal skabe mønstre, sammenhæng, kontekst - og undren

New York Times’ meget spændende grafikredaktør Amanda Cox besøgte i efteråret 2010 den danske konference New Media Days. Hendes budskab er, at grafikken skal skabe mønstre, give kontekst og sammenhænge. Og så skal den undre.


“Reveal patterns. Provide context. Describe relationships. Create a sense of wonder”, siger Amanda Cox om nyhedsgrafikkens opgaver.

Hendes præsentation kan ses i sin fulde udstrækning på Visualjournalism.com og hendes optræden er bestemt de 36 minutter værd, hvor hun fyrer det ene fremragende og tankevækkende eksempel af efter det andet.

Se videoen her!

Amanda Cox gennemgår en stribe eksempler - jeg har samlet links til dem alle - i rækkefølge tilmed, så du kan følge med i eksemplerne, mens du evt. lader Amanda tale i et andet browservindue. Rigtig god fornøjelse.

Se alle eksempler her:
House Map - Election Results 2010
A Historic Shift
Electoral Explorer - Election Results 2008
The Destruction og Port-au-Prince
Map and Estimates of the Oil Spill in the Gulf of Mexico
Obama’s 2011 Budget Proposal: How It’s Spent
The Diver’s View
The Jobless Rate for People Like You
The 2008 Campaign
House Exit Polls
All of Inflation’s Little Parts
Inaugural Words: 1789 to the Present
Mapping a Deadly Day in Baghdad
How Mariano Rivera Dominates Hitters
Alpine Skiing
Fractions of a Second: An Olympic Musical
A Peek Into Netflix Queues
Twitter Chatter During the Super Bowl
Top World Cup Players on Facebook
A Map of Olympic Medals
Tracking US Airways Flight 1549
Crane Collapse in Manhattan
How Different Groups Spend Their Day

Leave a Reply